Dokładnie już wiem, jak poczuli się Amerykanie, kiedy na przełomie 2019 i 2020 roku, Toyota ogłosiła wprowadzenie do sprzedaży model GR Yaris. Wtedy od razu Toyota komunikowała, że GR Yaris nie jest przeznaczony na rynek amerykański. Dziś w dniu premiery GR Corolli, taką samą informację dostają Europejczycy, bo ten model został stworzony w ramach „zadośćuczynienia” drugiemu co do wielkości rynkowi motoryzacyjnemu świata – USA!
To smutna wiadomość, ale skupmy się na aucie, bo przecież w dobie globalizacji, nikt nie zabroni nam kupić takiego auta w Stanach i przetransportować go do Europy 😉
Zaczynamy od napędów, bo to jest najważniejsze. Silnik znany z GR Yarisa został wzmocniony do 304KM i 370Nm. Niewiele więcej od europejskiego młodszego brata i przy większej masie własnej (1470kg vs 1280kg w GR Yaris) będzie pewnie trochę wolniejszy od Yarka. Ale wiadomo, że ten silnik można spokojnie podkręcać, więc to żaden wyznacznik. Pozostałe elementy napędu są identyczne jak w GR Yarisie – napęd na 4 koła GR-FOUR z 3 trybami jazdy, szpery przód i tył i tradycyjny hamulec ręczny.
Wygląd? Przednie nadkola zostały poszerzone o 20mm względem standardowej Corolli, żeby móc pomieścić większy rozstaw przednich kół (+60mm). Z tyłu zaś tylne błotniki są szersze o 30mm, aby wcisnąć w nie koła oddalone od siebie o 80mm więcej niż w zwykłej Corolli. Swoją drogą tutaj dopiero fajnie widać jak nowoczesna płyta podłogowa TNGA, nad którą Toyota pracowała wiele lat, daje elastyczność w tworzeniu różnych wariantów modelowych – opłacało się inwestować w technologię. Skoro mowa o płycie i sztywności, to ta została zwiększona w stosunku do seryjnego modelu, poprzez dodanie wzmocnień z tyłu między nadkolami, pod podłogą i przed zbiornikiem paliwa. Kolejnym elementem poprawiającym sztywność to dach. Podobnie jak w GR Yaris został on wykonany z tzw. kutego karbonu. Wreszcie Toyota zauważyła, że przykrywanie tego pięknego materiału folią imitującą karbon jest nie na miejscu (zobaczcie jak odkrywamy kuty karbon w modelu GR Yaris: >>CLICK<< ) i w Corolli widać na dachu surowy materiał – brawo! Sporo jest wlotów i przetłoczeń, które nadają fajnego charakteru i przypominają Subaru Imprezę tzw. Lanosa. Nie wiem tylko co autor miał na myśli projektując potrójny układ wydechowy – nie dość, że wygląda to dziwacznie i kompletnie nie pasuje jedno do drugiego, to jeszcze pewnie waży więcej niż powinno. Tutaj powinny być dwie końcówki tak jak w Yarku. Ale wiadomo, że będzie to pierwszy element który pójdzie do wymiany przez użytkowników. Co do minusów z wyglądu, to jeszcze te nakładki na tylne błotniki nie są za fajne – rozumiem, że tworzenie nowej karoserii tylnej części nadwozia i drzwi to już duża ingerencja, ale te nakładki nie wyglądają fabrycznie – bardziej jak tuningowy dodatek. I tutaj tak naprawdę widać największą różnicę pomiędzy projektem GR Yaris i GR Corolla. Yaris jest stworzony od podstaw z myślą o rajdach – obniżony dach, 3-drzwiowe nadwozie, napompowane tylne nadkola, które w WRC by nie przeszły w formie jakie są w Corolli i wiele innych elementów, sprawiają że GR Yaris będzie legendą typu 'homologation special’, a GR Corolla nigdy takim autem się nie stanie. To sportowa wersja drogowego auta, a nie sportowe auto ucywilizowane do uzyskania homologacji w rajdach! Co nie zmienia faktu, że fajnie byłoby mieć takie auto w ofercie dealerskiej…
Wnętrze jest ok, bez szaleństw, bez nudy… Zegary się fajnie prezentują.
Czekamy na pełny spec auta i ceny i będziemy szukać możliwości ściągnięcia tego auta do naszej kolekcji, a tym samym dla Klientów, którzy chcieliby takie auta również zamówić. Zobaczymy jak będą się prezentować koszty i damy info u nas na stronie. Może kilka sztuk do Polski zawita z prywatnego importu 😉
Tymczasem nadal mamy na sprzedaż, nasze dwa unikatowe GR Yarisy w pełnych specyfikacjach Toyota Racing Development (TRD). Auta nowe, bez przebiegu, dostępne od ręki! Nowego GR Yarisa nadal nie można zamówić i nie zapowiada się, żeby to się zmieniło w najbliższych miesiącach, także są to jedne z ostatnich dostępnych nowych aut w 2022/2023. Zapraszamy do kontaktu z nami – shop@gt-four.pl a przekażemy szczegóły…